› Získejte jako první upozornění na nové články v našem blogu
NYNÍ v prodeji nová kniha Praktická mediace » zjistěte více
Institut pro mediaci a pracovní vztahy
Každý konflikt může mít správný konec
Někteří klienti stále nemají tak úplně jasno v tom, v čem spočívá princip mediace a jaká se při ní dodržují pravidla. Co můžete od mediace očekávat a čeho se naopak nemusíte obávat?
Někteří klienti přicházejí na mediaci s jednou velkou obavou. A to, že mediátor podlehne určité manipulaci ze strany druhého klienta. Předem pak mediátora upozorňují právě na to, že druhá strana má k manipulaci blízko a že se bude snažit mediátora naklonit na svou stranu.
Nicméně mezi základní pravidla mediace patří pravidlo nestrannosti. To znamená, že mediátor se během jednání k žádné straně nepřiklání a vystupuje skutečně jako zcela nestranný prostředník.
ČTĚTE TAKÉ ČLÁNEK: Mediace se řídí 3 základními principy. Jaké to jsou?
Pokud víte, že druhý klient používá manipulační techniky, nemusíte na to mediátora upozorňovat předem. On na to totiž velmi rychle přijde sám.
Už jen díky tomu, že klient bude mluvit více o tom druhém než sám o sobě. Nebo proto, že bude do jednání jaksi „mimoděk“ zatahovat informace, které mají „nenápadně“ ukázat, že ten druhý je ztělesněné zlo.
Ukažme si to na příkladu. Představte si mediaci, ve které jde o vypořádání SJM. Právě muž zde přitom vystupuje v roli manipulátora a zdůrazňuje například:
„Na ten byt nám půjčili moji rodiče. Já mám se svými rodiči skvělé vztahy, ale ona se svou matkou nevychází vůbec.“
Nebo:
„Už když jsme se brali, tak já měl našetřeno víc, ale tohle má Evička z rodiny, to jí nemůžu vyčítat.“
Jestliže ale rozdělujeme majetek, není podstatné, jak paní vychází či nevychází s kýmkoliv, včetně vlastní matky. Jde o majetek, který společně nabyli během 25 let – je v tomto kontextu opravdu důležité zmiňovat rodinné poměry, z nichž paní pochází, a to navíc neurčitě a záhadně?
Kromě toho, mediátor není ten, kdo rozhoduje! I kdyby muž dokázal mediátora okouzlit jeho osobním šarmem a uvěřil všemu, co říká, k čemu by to bylo?
Úkolem mediátora rozhodně není tlačit jednu stranu k přijetí jakéhokoliv návrhu. Takový přístup by byl naprosto neprofesionální, neetický a neakceptovatelný. Pokud by k něčemu takovému skutečně došlo, paní má (a upřímně řečeno by MĚLA mít) možnost využít princip dobrovolnosti mediace a okamžitě odejít.
ČTĚTE TAKÉ ČLÁNEK: Co mediace není a nedělá
Manipulativní klient svými výroky jednoznačně definuje sám sebe, nikoliv toho druhého, o kterém mluví. Mediátor vše jasně pozoruje a poslouchá a stojí vně celé situace. Mediace není soutěž v přesvědčování mediátora o své pravdě. Mediace je jednání, které má vést k dohodě obou stran.
Chcete se o mediaci dozvědět více? A osvojit si jednotlivé mediační techniky v praxi? Vyberte si z nabídky našich kurzů se srozumitelným výkladem.
© Institut pro mediaci a pracovní vztahy s.r.o.
ochrana osobních údajů | cookies | obchodní podmínky
Vytvořil MD webdesign - tvoříme obchodně úspěšné weby
…ať už vám žádný tip a rada neunikne.
Beru na vědomí, že odesláním žádosti o zařazení do seznamu příjemců newsletteru dávám výslovný souhlas ke zpracování mých osobních údajů – e-mailové adresy. Tento souhlas uděluji do doby jeho odvolání (tj. na dobu neurčitou). Jsem srozuměn/a s tím, že se mohu kdykoli odhlásit ze seznamu příjemců newsletteru zasílaného společností Institut pro mediaci a pracovní vztahy s.r.o., IČ: 06771173. Odhlášení provedu kliknutím na tlačítko „odhlásit odběr“, které je uvedeno v zápatí každého e-mailu obsahujícího novinky.